Jag gör skillnad.
Jag tror på 80-20 i ett företag. Det handlar om…
…80 % attityd/inställning
…20 % arbetssätt
————————————————
Ni får samarbeta med en extern rådgivare…
– som ”trampat jordgolvet”.
Självupplevt AM, KAM, FC, VD..
– som vet hur det känns en fredag eftermiddag och budgeten är klar
– som också vet hur det känns som en måndag
…alla dagar i månaden
– som tar vid när fantastiska coacher inspirerat för stunden med en föreläsning
– som alltid adderar med nyfikenhet – att alltid fråga den som kan och vet – vad & hur.
– som anpassar verktygen till er bransch, företags-kultur, ledarstil…
Alla vill väl vara med i ett team med tänkande, självständiga och glada medarbetare som har skoj på jobbet och levererar mot målen hela tiden.

Rätt nivå på sälj, kompetens och struktur innebär skoj på jobbet.
Nå ni är väl BÄST – vill ni BLI BÄTTRE?
Hur får jag hjälpa er?
Jodå – ta av er dyrbara tid. Jag vet och förstår. Jag har varit i er situation.
Så kontakta mig om du är säljchef eller VD eller VD och säljchef på ett B2B-företag
eller..
VD eller mellanchef eller medarbetare hos övriga företag/organisationer/föreningar
eller..
..säljare/medarbetare på B2B-företag. Bara ett möte först så ser vi samma sak hur jag kan bli ett bollplank för att få dig jobba smartare – inte bara hårt
eller..
..B2B-företag som vill hjälpa/förädla sitt samarbete med sin kund som är ett B2B-företag inom områdena attityder, arbetssätt och rutiner
eller..
..samarbetspartners är välkomna som sprider konceptet SÄLJMALLEN/ FÖRETAGSMALLEN vidare eller där jag kompletterar i era uppdrag
eller..
..egenföretagare som vill ha hjälp och mer struktur med sin säljplanering
Välkomna!
——————————–
FAQ FÖR SÄLJARE, SÄLJCHEF OCH VD
”Vad är unikt med SÄLJMALLEN?”
SÄLJMALLEN – ett unikt fysiskt verktyg.
Allt vad en B2B-säljare ska leverera
– på en enda A4 – 24 rutor som stöttar och provocerar.
SÄLJMALLEN – ett unikt planering – och säljverktyg för säljaren
och ett styr- och kontrollverktyg för säljchef/VD.
SÄLJMALLEN – ett unikt konkret verktyg – kompletteras med Handlingsplanen – grönt, gult, rött – så är det allt som behövs vid ex vis veckoavstämningar säljare/säljchef/VD
SÄLJMALLEN är alltså unik i sin enkelhet – och i mångfald.
Läs vidare så förstår ni varför.
——————-
”SÄLJMALLEN finns på hemsidan. Bara att skriva av den. Varför ska jag köpa den?”
Jovisst men SÄLJMALLEN är bara en meny som provocerar – vad ska göras.
Se erbjudanden – hur ska säljaren/säljchefen/VD lyckas – tillsammans.
SÄLJMALLEN är också er unika säljprocess som vi tar fram tillsammans och paketerar på en enda A4.
——————-
”Kundprofil….?”
Alla SME-företag (Small Medium) i alla branscher som erbjuder produkter och tjänster:
97 % av alla B2B-företag är SME-företag.
——————-
”Exempel på konkret personprofil hos dessa företag?”
– ”Färsk”. Ny i befattningen som säljchef, säljledare, coach, VD
– ”Erfaren”. Prestigelös och nyfiken FC/VD med integritet
– ”Sönderstressad” VD utan säljchef eller med dito som inte levererar
– ”Teknikorienterad” VD med ringa intresse eller erfarenhet av B2B-sälj
– ”Egen företagaren” – i rollen som säljare
– ”Insiktsfull VD” – förväntar sig att säljarna/ säljchef ska leverera. Det enda kontrollverktyg som behövs vid avstämningarna = SÄLJMALLEN
– ”Vinnarskallar” – B2B – säljare som vill jobba smartare – inte bara hårdare
– ”Byta inriktning-” VD ex vis tidigare skapat en omsättning som till stor del bestod av ordermottagning. Nu krävs det ett aktivt sälj i företaget.
——————-
”När ska SÄLJMALLEN användas?”
– Inför nytt år – SÄLJMALLEN redan vid budgetarbetet – allt som behövs – säljarens egen planering och uppföljning.
– Under hela året. Avstämningar/säljmöten/stående reminder -”just-do-it” – enskilt och kollektivt
– Upprätta handlingsplaner – träna arbetssätt individuellt.
– Utveckling (medarbetarsamtal) och avveckling (svåra samtal)
– När attityder och interna rutiner ska cementeras
——————
”Ok. Ett spadtag till kring det, tack. Mer om hur och varför SÄLJMALLEN behövs”
Slå fast:
– Attityder. Prestigelösa bästa säljare skapar fler vinnarskallar, eliminera internt tjafs och strul, fira segrar utan att bli mätta
– Säljstruktur. Interna rutiner, samarbeten mellan avdelningar, CRM ska säkra företagets strukturkapital
– Handlingsplaner individuellt per säljare:
Utveckling. Träna arbetssätt per ruta i SÄLJMALLEN
= ”fortsätt med/ruta vs förbättra/ruta”= ge konstruktiv och positiv feedback
Avveckling. Personalärenden – upprätta handlingsplan ”gult-rött kort”
——————
”Hur startade SÄLJMALLEN-konceptet? Kundreferenser”?
– Start? En kund ville ha ”en mall för att kunna coacha och styra sina medarbetare inom arbetssätt, attityder och struktur”
– Några kundcitat finns nedan
—————–
Kundcitat – ett urval:
– ”På en enda A4!? SÄLJMALLEN komprimerar ner all säljutbildning som fanns i pärmar på -90-talet och som finns i mängder av mappar på datorn nu på -00-10-talet”
– ”Vi anpassade SÄLJMALLEN mot en renodlad KAM-försäljning. Vi bytte ut några rutor och fick ett perfekt sälj- och kontrollverktyg”
– ”Säljarna får ofta uppleva säljcoacher som inspirerar med fantastiska föreläsningar. När ”måndagen” kommer är SÄLJMALLEN lika fantastisk som ett verktyg i den konkreta vardagen”
– ””Tack vare SÄLJMALLEN tycker både jag och säljarna att avstämningarna blivit effektivare. Ur varje ruta tar vi fram en handlingsplan som respektive säljare ska förbättra. Jag som chef har också blivit bättre på att ge beröm med hjälp av rutorna. Det är lätt att missa annar